μενού

Αρχική Γνωρίστε μας Η Ψιλή κουβέντα Τέχνες

Πέμπτη 4 Ιουλίου 2019

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ της Μαίρης Σουρλή στην Πόλυ Μίλτου "Το κάθε βιβλίο είναι ένα ζωντανό δίχτυ που ενώνει τους ανθρώπους"


1)Μιλήστε μας λίγο για σας, σαν άνθρωπο πρώτα και μετά σαν συγγραφέα, ποιητή/τρια.
Μ. Σ. Αν και θα ήθελα να μιλήσουν οι άλλοι για μένα, θα προσπαθήσω να είμαι αντικειμενική. Είμαι ένας απλός, αυθόρμητος άνθρωπος, που έχει συνδεδεμένη την καθημερινή ζωή του με την ομορφιά και τις αξίες που βλέπει η ψυχή.
Η αγάπη για εμένα τα περικλείει όλα και την οικογένεια και τη φιλία και την συγγραφή. Είμαι πάντα αληθινή με τον εαυτό μου και με θυμώνει η διπλοπροσωπία κάποιου . Λατρεύω την αλήθεια, το δίκιο, την ελευθερία και φυλάω ανέγγιχτο απ’ το χρόνο ό,τι παιδικό μέσα μου.

2)Ποιο ρόλο έχει για σας η συγγραφή στη ζωή σας; Και αν θα μπορούσατε να ξεκινήσετε πάλι από την αρχή, τι θα θέλατε να μπορούσατε να αλλάξετε;
Μ. Σ. Η συγγραφή είναι ο απαραίτητος έρωτας, που απελευθερώνει μέσα μου όλη τη δημιουργική γλυκιά μου τρέλα. Δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν αλλαγές, αν και θα ήθελα να είχα ξεκινήσει νωρίτερα. Απολαμβάνω τα τελευταία δέκα χρόνια αυτή τη διαδρομή…
Ζω με τον πολιτισμό κι αυτό το φως φωτίζει το δρόμο μου.

3)Μιλήστε μας για το νέο βιβλίο σας (και για το έργο σας γενικά), σε ποιο είδος λόγου ανήκει;
Μ. Σ. Γράφω κατά βάση ποιήματα αλλά έχω εκδώσει πεζά και δοκίμια. Το καινούργιο μου βιβλίο <<Το εσωτερικό μας μάτι>> είναι ένα από τα τέσσερα πεζά μου έργα, που θα το χαρακτήριζα πολυεπίπεδο και μια επέκταση των βιβλίων μου


<<Ο περιπλανώμενος νους ανιχνεύει το νόημα της ζωής>> 

και του 
<<Περπατώντας την ελληνική ψυχή με αφορμή την κρίση>>.
Περιέχονται μικρά δοκιμιακά κείμενα και διηγήσεις που αφορούν προβληματισμούς ζωής, της  μεταξύ μας επικοινωνίας και την αγωνία της ψυχής για το ξεπέρασμα των δυσκολιών της εποχής. Ταξιδεύω. Πάντα ταξιδεύω στο δρόμο των αναζητήσεων, μαζεύοντας τη γύρη των πραγμάτων του Σύμπαντος…

Ούτε η αίσθηση της Ιστορίας, ούτε η θαλπωρική φιλοσοφία δεν τέλειωσε. Θα καρποφορεί η απορία. Θα φυτρώνουν κι άλλα ερωτηματικά κοντά στην ουσία του νοήματος της ζωής, τρέφοντας την ελπίδα, πάντα με πίστη στη θεία Δημιουργία, σε ιδέες και οράματα…

<<Το παιδί που νοστάλγησα>> θα το χαρακτήριζα αφηγηματικό, αυτοβιογραφικό, το πιο νοσταλγικό, τον παιδικό μου κήπο. Περιλαμβάνονται και λαογραφικά στοιχεία από τη ζωή του χωριού και την επαφή με την φύση.
Ω, τι υπέροχο 
θα ήταν το ρολόι 
να είχε σταματήσει εκεί που γέρνει η θύμηση, 
στη ροδαλή τη νιότη!
<<Μονοπάτια αφύπνισης>>,  
<<Καθρεφτίζοντας την ψυχή>>, <<Ρίγη Προσμονής>> , <<Φτερά στον Ορίζοντα>>, Μέθη του Έρωτα>>, <<Αναζητώντας τον εαυτό μου>> είναι οι έξι ποιητικές μου συλλογές, που στο αντικείμενο των στίχων καταθέτονται σκέψεις, συναισθήματα, πάντα με ψυχή που πάλλεται από λαχτάρα γι’ αγάπη, έρωτα κι αναζήτηση γνώσης. 

Θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν Ωδές στη Φύση, στον Έρωτα, στην Αγάπη, στη Φιλία, στο Συνάνθρωπο, στη Σχέση, στη Ζωή και στο Θάνατο. 

Ιδιαίτερα η ποιητική συλλογή <<Καθρεφτίζοντας την ψυχή>> αφορά ποιήματα που εκφράζουν έντονα το θρησκευτικό συναίσθημα και τις φλέβες της αλληλεγγύης.

4)Μέσα στο βιβλίο σας και γενικά στα έργα σας, θεωρείτε πως υπάρχουν και δικά σας βιογραφικά στοιχεία ή είναι όλα δημιούργημα φαντασίας;
Μ. Σ. Την απεριόριστη φαντασία την τρέφει η πραγματικότητα. Τα βιβλία μου είναι σαν πλάσματα ζωντανά του γύρω περιβάλλοντος, είναι μια ιχνηλάτηση της κοινωνίας, οι σκέψεις μου… το αίμα μου… είμαι κι εγώ κρυμμένη μέσα τους.

5)Όταν κάθε βιβλίο σας τελειώνει, πιστεύετε ότι είπατε όλα όσα θέλατε ή είναι και μερικά που θα επιθυμούσατε να είχατε συμπληρώσει ή δεν αναφέρατε και για ποιο λόγο;
Μ. Σ. Καθώς κινούμαστε στις διαστάσεις, συλλέγουμε εμπειρίες κι αυτό είναι ένας τρόπος να εξελισσόμαστε… έτσι πάντα θα έχει ξεφύγει κάτι που δίνει υπόσταση. Μερικά στοιχεία τα κρατάω για το επόμενο βιβλίο.

6)Ο στόχος του νέου σας βιβλίου ήταν τελικά να μυήσει τον αναγνώστη σε τι; Μπορείτε να μιλήσετε για αυτό με λίγα λόγια;
Μ. Σ. Το  κάθε βιβλίο είναι ένα ζωντανό δίχτυ που ενώνει τους ανθρώπους. Θεωρώ ότι μπορεί να υπάρξει συντονισμός αισθήσεων και νόησης σε θέματα επικοινωνίας και σε ότι αφορά τις ηθικές αρχές, την έννοια του ευ ζην και την αρμονία.. Αυτός κι ο στόχος του καινούργιου μου βιβλίου. Απευθύνεται σε άτομα που επιθυμούν να καλυτερεύσουν τη ζωή τους, δίνοντας τους ισχυρά ερεθίσματα, να εμβαθύνουν στα θέματα και να χειριστούν τις καθημερινές προκλήσεις της ζωής.

7)Ποιος είναι ο δικός σας τρόπος να εμπνέεστε; Από αληθινά γεγονότα; Από ερεθίσματα ή εμπειρίες χρόνων που υποβόσκουν στο συναίσθημά σας ή από κάποια στιγμιαία παρόρμηση;
Μ. Σ. Εμπνέομαι από τα πάντα. Ο σπόρος μπορεί να είναι κάτι τυχαίο, αρκεί να είναι άγρυπνα τα μάτια της ψυχής. Έρχονται ερεθίσματα από την καθημερινότητα, γεννιούνται ποικίλα συναισθήματα… αναπτύσσονται σε μια στιγμή από κάτι που σχηματίζεται έντονα μέσα μου.

8)Καθώς γράφετε, σκέφτεστε ποτέ να αλλάξετε κάτι που μπορεί να μην αρέσει ή να προβληματίζει έντονα, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να ελκύσετε θετικότερα τους αναγνώστες σας;
Μ. Σ. Γράφω αυθόρμητα. Η συγγραφή είναι πορεία προς την αυτογνωσία, αναβαπτίζει την ύπαρξη μου και δεν θα ήθελα να αλλάξω κάτι.

9)Για ποια ηλικία συνηθίζετε να γράφετε, για παιδιά ή ενήλικες, τι είδος λογοτεχνίας σας αρέσει να υπηρετείτε και γιατί επιλέξατε αυτό το είδος;
Μ. Σ. Απευθύνομαι στους πάντες. Έχω δοκιμάσει σε διαφορετικά λογοτεχνικά είδη τον εαυτό μου. Η ποίηση όμως για μένα παραμένει ανοιχτό πεδίο έκφρασης και είναι ιερή προσευχή.

10)Ποια είναι η γνώμη σας για τη συμβολή ενός βιβλίου στο ρουν της ιστορίας;
Μ. Σ. Το βιβλίο θα παραμένει τροφή για τον άνθρωπο, με σημαντική τη συμβολή του στην  πρόοδο και στην εξέλιξη. Τώρα όμως δεν επηρεάζει όπως παλιά το ρουν της ιστορίας, γιατί άμεση επιρροή πιο ζωντανή έχουν τα ΜΜΕ .

11)Πείτε μας τι πιστεύετε για τη  φιλαναγνωσία, ιδιαίτερα όσον αφορά την Πατρίδα μας; Πώς θα μπορούσε να γίνει μια θετική πραγματικότητα σε περισσότερα άτομα;
Μ. Σ. Η φιλαναγνωσία είναι η σφαιρική παιδεία και το  μέλλον για τα παιδιά. Παρακολουθώ την πορεία της λογοτεχνίας στο πνευματικό χώρο της πατρίδας μας. Υπάρχει κάποια υστέρηση στους νέους. Πρέπει να γίνονται παρουσιάσεις επιλεγμένων βιβλίων διδακτικής αξίας ξεκινώντας σε μικρές ηλικίες, από τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά ως τα Γυμνάσια και Λύκεια. Να γίνονται σε τακτικά διαστήματα διαγωνισμοί Ποίησης-Μυθιστορήματος-Δοκιμίου. Να δίνετε αξία σε αυτούς που πρωτεύουν. Να δημιουργηθούν αναγνωστήρια .
Το βιβλίο  ανοίγει τους πνευματικούς  μας ορίζοντες, πρέπει να γίνει πιο ανταγωνιστικό προϊόν, δηλαδή με πιο ποιοτικό περιεχόμενο και καλύτερη δόμηση. Να δίνονται κίνητρα για διάβασμα σε παιδιά και σε ενήλικες.

12)Πιστεύετε πως η ανάγνωση λιγότερων ή περισσότερων λογοτεχνικών βιβλίων επηρεάζει την τελμάτωση ή την αλλαγή προς το καλύτερο μιας κοινωνικής πραγματικότητας, αντίστοιχα;
Μ. Σ. Σαφώς η ανάγνωση περισσότερων βιβλίων, είναι πάντα προς το καλύτερο μιας κοινωνικής πραγματικότητας. Οι γνώσεις, οι σκέψεις όπως οι επιλογές μας καθορίζουν τη ζωή μας.

13)Τι είδος λογοτεχνίας επιλέγετε εσείς να διαβάζετε περισσότερο σε ώρες χαλάρωσης και γιατί;
Μ. Σ. Ομολογώ ότι δεν έχω πολύ ελεύθερο χρόνο. Είμαι όμως απαιτητική αναγνώστρια. Επιλέγω από όλα τα είδη της λογοτεχνίας, αλλά περισσότερο διαβάζω ποίηση γιατί με χαλαρώνει.

14)Υπάρχουν συγγραφείς, (ποιητές, καλλιτέχνες, σπουδαίοι δημιουργοί) που να σας έδωσαν την ώθηση να προχωρήσετε τα όνειρά σας; Θέλετε να μας αναφέρετε κάποια ονόματα ή κάποια φράση που σας εντυπώθηκε στην ψυχή;
Μ. Σ. Ζούμε στην εποχή που μας λείπει ο Σωκράτης κι ο Πλάτωνας για να μας διδάξουν τη μέθοδο. Μας λείπει ο Καζαντζάκης και ο θεός του, ο Νίτσε και ο υπεράνθρωπος, ο Ηράκλειτος, ο Ντοστογιέφσκι, ο Καβάφης κι όλοι οι μεγάλοι ποιητές και η αυθεντική λογοτεχνία. Θαυμάζω αρκετούς από τους Σύγχρονους Λογοτέχνες.
Εξακολουθώ όμως να δημιουργώ δικούς μου κόσμους..

15)Κάποτε, θα μπορούσατε ίσως να σκεφτείτε να υπηρετήσετε εσείς ή το βιβλίο σας ένα άλλο είδος τέχνης; Και ποιο νομίζετε ότι σας ταιριάζει καλύτερα;
Μ. Σ. Δεν θα άλλαζα την ποίηση με τίποτε άλλο. Είναι το γλυκό βασανιστικό μου καταφύγιο. Την νιώθω σαν μια φυσική ανάγκη, όπως η ανάσα.

16)Τι θεωρείτε εσείς ότι θα μπορούσε να γίνει καλύτερα ως προς το χώρο των εκδόσεων ή της προώθησης ενός βιβλίου (έργου);
Μ. Σ. Βασικό ρόλο σε κάθε συνεργασία έχει η ανθρώπινη επαφή και να δικαιώσει το αποτέλεσμα της προσδοκίας σου.

17)Είναι κοινώς γνωστό πως ο λογοτέχνης- καλλιτέχνης έχει μια άλλη ευαισθησία σε κάθε θέμα. Εσάς πόσο σας επηρεάζει αυτή η ιδιαιτερότητα και πώς το αντιμετωπίζετε;
Μ. Σ. Η ψυχολογία του μπορεί να είναι διαφορετική, με πολλές ευαισθησίες και προσωπικό ύφος,  αλλά η βελτίωση της κοινωνίας σε συνολικά θέματα, ξεκινά απ’ τη βελτίωση του καθενός.

 18)Λένε πως γεννιέσαι και πεθαίνεις καλλιτέχνης. Πιστεύετε πως αυτό αληθεύει κι αν όχι, θέλετε να μας πείτε τη δική σας άποψη;
Μ. Σ. Θεωρώ ότι γεννιέται κανείς και πεθαίνει καλλιτέχνης, αναδημιουργώντας  ζωή μέσω του πνεύματος. Είναι κάτι καρμικό. Αυτή η αφοσίωση και το ταλέντο που αναπτύσσεται, οδηγείται από κάποια παράξενη δύναμη.

19)Ο κάθε άνθρωπος βλέπει διαφορετικά τα πράγματα. Εσείς είστε ο άνθρωπος της λογικής ή του συναισθήματος;
Μ. Σ. Όλα στην πάλη της ζωής είναι θέμα ισορροπιών, ιδανικών συνδυασμών και φαντασίας που οδηγεί στην νοητή πραγμάτωση. Προσπαθώ να βρίσκομαι στη μεταξύ τους αρμονία.
Η δημιουργική φαντασία με ισορροπία πρώτα το συναίσθημα και μετά τη λογική εκφράζει την πληρότητα της ύπαρξης μου.

20)Σε κάθε εποχή του χρόνου, μερικοί διαλέγουν διαφορετικό είδος αναγνώσματος. Πείτε μας τη γνώμη σας.
Μ. Σ. Ανάλογα με τις επιρροές που δεχόμαστε σε διάφορες εποχές, μπορεί να αλλάξει και ψυχική διάθεση επιλογής αναγνώσματος.

21)Υπάρχουν βιβλία αγαπημένα στη βιβλιοθήκη σας που δε θα τα δανείζατε σε κανέναν και γιατί;
Μ. Σ. Κάποια βιβλία  συναισθηματικής αξίας, που είναι δύσκολα να αντικατασταθούν.

22)Σας έχει συμβεί, μετά από χρόνια, να διαβάσετε ένα παλιό σας έργο και να θέλατε να μην είχε εκδοθεί ή να θέλετε να διορθώσετε- αλλάξετε πολλά- λίγα στην ιστορία του;
Μ. Σ. Στην πορεία της ζωής,  ωριμάζοντας γίνεται κάποιος επαναπροσδιορισμός  και μπορεί να χρειαζόταν κάποια διόρθωση.

23)Αν σας δινόταν επιλογή μεγαλύτερης εμπορικής προώθησης με συμφωνία την αλλαγή του σε βασικά σημεία της ιστορίας που γράψατε, αφαιρώντας κομμάτια- λέξεις που έχουν συναισθηματική σημασία για σας και για αυτό που θέλετε να πείτε στον αναγνώστη σας, θα το δεχόσασταν;
Μ. Σ. Γράφω  πρωτίστως από ανάγκη για μένα . Θα μου ήταν δύσκολο να αφαιρέσω κάτι, γιατί είναι όλα κομμάτια της ψυχής μου.

24)Τελειώνοντας θα θέλατε να μιλήστε με μία φράση ή πρόταση στους υποψήφιους αναγνώστες σας (θεατές, υποστηρικτές) και να εξηγήσετε τους λόγους για τους οποίους είναι καλό να διαβάσουν  (να παρακολουθήσουν) το έργο σας;
Μ. Σ. Ότι έχει η ζωή κρύβει η ψυχή κι ότι κρύβει η ψυχή κρύβει και η συγγραφή μου.
Ο καθένας μπορεί να βρει ένα δικό του κομμάτι εκεί, που να καθορίζει τη σκέψη του, με βάση και τη δική του προσωπικότητα.
«Η ζωή μας αρχίζει και τελειώνει την ημέρα που θα σιωπήσουμε για πράγματα που έχουν σημασία». Μάρτιν Λούθερ


Σας ευχαριστώ πολύ για την τιμή που μου κάνατε και σας εύχομαι ολόθερμα καλή επιτυχία σε κάθε σας έργο!

 Μ. Σ. Σας ευχαριστώ κι εγώ εγκάρδια. Δική μου η τιμή, μου δίνετε μεγάλη χαρά!
 Κάθε καλό! Ευτυχείτε!


ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Μαίρη Σουρλή γεννήθηκε μες στην άνοιξη, που ξεφυτρώνουν λουλούδια, ψυχές, χαμόγελα και λόγια!
Μεγάλωσε στο γραφικό χωριό Βαμβακού Λακωνίας.
Μετά τις σπουδές της και τα χρόνια παραμονής της στο Σύδνεϋ
της Αυστραλίας, σήμερα κατοικεί μόνιμα στο Μούλκι (Κιάτου) Κορινθίας.
Ασχολείται με την ποίηση και τον πεζό λόγο.
Έχει εκδώσει τα πεζά:

“Το παιδί που νοστάλγησα”

“Ο περιπλανώμενος νους ανιχνεύει το νόημα της ζωής”

“Το εσωτερικό μας μάτι”

“Περπατώντας την ελληνική ψυχή με αφορμή την κρίση”

και τις ποιητικές συλλογές:
“Μονοπάτια αφύπνισης”
“Καθρεφτίζοντας την ψυχή”
“Ρίγη προσμονής”
“Φτερά στον ορίζοντα”
“Μέθη του Έρωτα” και
“Αναζητώντας τον Εαυτό μου”
Είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Εταιρείας Κορίνθιων Συγγραφέων, του Συλλόγου Λόγου, Μουσικής και Τέχνης <<ΛΙΝΟΣ>> κι άλλων Λογοτεχνικών και Πολιτιστικών Συλλόγων.

Επίσης συνεργάζεται με το περιοδικό “ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ”
και της έχει απονεμηθεί τιμητική διάκριση από τον όμιλο για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων
Το αγαπημένο της μότο είναι, αντιστεκόμαστε, χαμογελάμε! 
Το χαμόγελο και η θέλησή μας για ζωή είναι η δύναμή μας! 
Μην ξεχνάμε τις αισθήσεις μας, ν’ ακούμε, να βλέπουμε, να μυρίζουμε,

να γευόμαστε, ν’ ακουμπάμε...
Ευγνωμονεί τον Πανάγαθο που μπορεί ν’ αντικρίζει κάθε μέρα τη γιορτινή ματιά του ήλιου! 

Λατρεύει τη ζωή, τη φύση, το πορτοκαλί της ζωντάνιας και της έκπληξης 

κι όσους την κρατούν χαμογελαστή. 

Ονειρεύεται έναν αλλαγμένο κόσμο. 

Αν δεν της αρέσει αυτό που την περιβάλλει, δημιουργεί το δικό της κόσμο.

Νιώθει πως δοκίμασε να φυτέψει ακόμη ένα δέντρο και πως υπάρχουν ακόμη χιλιάδες ανείπωτα λόγια, που σχηματίζουν την τέχνη της ζωής!


Για την ομάδα Pearls n' roses

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Popular Posts