μενού

Αρχική Γνωρίστε μας Η Ψιλή κουβέντα Τέχνες

Κυριακή 14 Απριλίου 2019

Ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου σε graphic novel - κριτική του Θόδωρου Παπατσιφλικιώτη




Του κύκλου τα γυρίσματα που ανεβοκατεβαίνου
και του τροχού που ώρες ψηλά κι ώρες στα βάθη πηαίνου,
και του καιρού τ' αλλάματα που αναπαημό δεν έχου,
μα στο καλό κ' εις το κακό περιπατούν και τρέχου
και των αρμάτω οι ταραχές, αχώρητες και τα βάρη,
του έρωτα η εμπόρεση και της φιλιάς η χάρη,
αυτάνα μ' εκινήσασι τη σήμερον ημέρα
ν' αναθιβάλω και να πω τα κάμαν και τα φέρα
σ' μια κόρη κ' έναν άγουρο που μπερδεύτηκα ομάδι
σε μια φιλιάν αμάλαγη, με δίχως ασκημάδι.
Κι όποιος του πόθου εδούλεψε εισέ καιρό κιανένα
ας έρθη για ν' αφουκραστή ό, τι 'ναι εδώ γραμμένα.
Αφουκραστήτε το λοιπό... (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)





Το ιπποτικό έπος του Βιτσέντζου Κορνάρου, από τα αριστουργήματα της Αναγέννησης, κυκλοφορεί σε graphic novel από τις εκδόσεις Polaris (2016). Οι περισσότεροι έχουμε κάποια εξοικείωση με τον «Ερωτόκριτο» από τα τραγούδια που έχει εμπνεύσει, όπως του Χριστόδουλου Χάλαρη με την λεβέντικη φωνή του Νίκου Ξυλούρη.
Να διασκευάσεις όμως ένα αναγεννησιακό, επικό ποίημα, όπως αυτό σε κόμικ... Θαρραλέο εγχείρημα- και με εντυπωσιακό αποτέλεσμα

O κομίστας Γιώργος Γούσης (σχέδιο) και οι Δημοσθένης Παπαμάρκος και Γιάννης Ράγκος (σενάριο) μετέτρεψαν την κλασική έμμετρη μυθιστορία των αρχών του 17ου αιώνα σε ένα ελληνικό fantasy, στο οποίο συνυπάρχουν ανεκπλήρωτοι έρωτες και ισχυροί δεσμοί φιλίας, πολιτικές συμμαχίες και βίαιες μάχες, κώδικες τιμής , με το στοιχείο της μαγείας να διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο.

Παράλληλα, καθώς η ιστορία του Eρωτόκριτου –αν και τυπικά εξελίσσεται στην αρχαία Αθήνα– χρησιμοποιεί στοιχεία από ποικίλες ιστορικές εποχές και διαφορετικούς πολιτισμούς (κλασική αρχαιότητα, Βυζάντιο, Αναγέννηση, Ενετοκρατία κ.ά.), η εικονογράφηση φτιάχνει έναν κόσμο που δεν ανταποκρίνεται σε καμία συγκεκριμένη ιστορική πραγματικότητα, αλλά αντλεί από στοιχεία της ελληνικής τέχνης όλων των περιόδων, με τον ίδιο τρόπο που η γλώσσα του Κορνάρου αντλεί από όλη την ελληνική γλωσσική παράδοση.
Σε λάτρεις ή μη των κόμικ, είναι μια προσεγμένη δουλειά, βραβευμένη το 2017 σε πέντε κατηγορίες (Καλύτερο Κόμικ, Σενάριο, Σχέδιο, Εξώφυλλο και Καλλιτεχνική Επιμέλεια) , που αξίζει να τη γνωρίσετε και να αφεθείτε στο ταξίδι μέσα από τα λόγια του Κορνάρου.

Καλή ανάγνωση!


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ

Ο Γιώργος Γούσης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1986. Σπούδασε γραφιστική στα ΤΕΙ Αθηνών. Κόμικ του έχουν
δημοσιευθεί σε ελληνικά περιοδικά και εφημερίδες όπως "9" της Ελευθεροτυπίας, Αthens Voice, To Ποντίκι αλλά και σε δύο Αμερικάνικες ανθολογίες της Image Comics. Επίσης έχει εργασθεί ως εικονογράφος στον περιοδικό τύπο ( Vmen, Vmagazino, Tα Νεα, Athens Voice, Lifo, Ελεύθερος Τύπος κ.α). Δείγματα της δουλειάς του θα βρείτε στο shyborg.blogspot.com. Το κόμικ άλμπουμ του "Ιστορίες από τις αθώες εποχές'' κυκλοφορεί απο τις εκδόσεις ΚΨΜ.





Ο Δημοσθένης Παπαμάρκος γεννήθηκε στη Μαλεσίνα Λοκρίδας το 1983. Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα "Η

αδελφότητα του πυριτίου", Αρμός 1998 (Βραβείο Νεανικός Ικαρομένιππος), "Ο τέταρτος ιππότης", Κέδρος 2001 και τις συλλογές διηγημάτων "ΜεταΠοίηση", Κέδρος 2012 και "Γκιακ", Αντίποδες, 2014 (Βραβείο Ιδρύματος Πέτρου Χάρη Ακαδημίας Αθηνών και Βραβείο Διηγήματος/Νουβέλας περιοδικού www.oanagnostis.gr, 2015). Είναι υποψήφιος διδάκτορας Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Τον Μάρτιο του 2015 ήταν προσκεκλημένος συγγραφέας στην εκπομπή της ΝΕΡΙΤ, "Βιβλία στο κουτί", με αφορμή την επιτυχία του βιβλίου του "Γκιακ". Διηγήματα και ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά (ανθολογία "Austerity Measures", Penguin, 2016), στα γαλλικά και στα ρωσικά.


Ο Γιάννης Ράγκος γεννήθηκε το 1966 στην Αθήνα, όπου και ζει. Επί σειρά ετών έχει εργαστεί ως έμμισθος ή freelance δημοσιογράφος σε περιοδικά, εφημερίδες, ραδιοφωνικούς
σταθμούς, τηλεοπτικές εκπομπές, ντοκιμαντέρ και blog/sites, καλύπτοντας ποικίλα ρεπορτάζ (ναυτιλιακό, ελεύθερο, καλλιτεχνικό, ταξιδιωτικό, πολιτικό, ερευνητικό κ.ά.). Την

περίοδο 1987-1998 ήταν υπεύθυνος Τύπου των Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ενώ από το 2001 έως το 2018 επιμελήθηκε την έρευνα και τη σύνταξη των κειμένων για τους έντυπους και ηλεκτρονικούς τουριστικούς-ταξιδιωτικούς οδηγούς του ΕΟΤ. Δημοσιογραφικές του έρευνες έχουν μεταφερθεί στη λογοτεχνία (Γιώργου Πολυράκη, "Δωροθέα ντε Ροπ - Πάθος και υπερηφάνια", Ψυχογιός 2010) και έχουν περιληφθεί σε ιστορικές εκδόσεις (Κώστα Παπαϊωάννου, "Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει...", εκδόσεις Καστανιώτη 2008 και Πάολο Τσιάμπι, "Η καραβάνα στον βυθό της θάλασσας", Χρυσή Τομή / ΑΩ Εκδόσεις 2014) και επιστημονικά συγγράμματα (Ναταλίας Ηλία, "Άνθρωποι της διπλανής πόρτας", Οσελότος 2010 και Παναγιώτη Γ. Παπαϊωάννου, "Ανθρωποκτόνοι κατ' εξακολούθηση και κατά συρροή - Το ελληνικό παράδειγμα", Νομική Βιβλιοθήκη 2013).
Έχει γράψει τα βιβλία δημοσιογραφικής έρευνας "Η νάρκη: Υπόθεση Γοργοπόταμος, Νοέμβριος 1964" (Εντός, 2000) και "Ξεχασμένα πρωτοσέλιδα" (εκδόσεις Polaris, 2016), τα κείμενα των ταξιδιωτικών-ιστορικών οδηγών "Αθήνα-Αττική" (έκδοση εκτός εμπορίου, ΕΟΤ, α' έκδοση 2004) και "Θεσσαλονίκη" (έκδοση εκτός εμπορίου, ΕΟΤ, α' έκδοση 2015) και τα αστυνομικά μυθιστορήματα "Η στάση του εμβρύου" (Ίνδικτος, 2005) και "Μυρίζει αίμα" (Ίνδικτος, 2008). Αστυνομικά διηγήματά του έχουν δημοσιευτεί στους συλλογικούς τόμους "Είσοδος Κινδύνου" (Μεταίχμιο, 2011), "Ελληνικά Εγκλήματα 4" (εκδόσεις Καστανιώτη, 2011), "Κλέφτες και αστυνόμοι" (Ψυχογιός, 2013), "Ο τόπος πρόδωσε τον ένοχο" (Τόπος, 2014) και "BalkaNoir" (Καστανιώτης, 2018), τον οποίο επίσης συντόνισε και επιμελήθηκε με τον συγγραφέα Βασίλη Δανέλλη, σε εφημερίδες και περιοδικά, ενώ έχουν μεταδοθεί από τη ραδιοφωνική εκπομπή "Κλέφτες και αστυνόμοι στον 902" (2008-2010). Επίσης, δοκίμιά του για την αστυνομική λογοτεχνία έχουν περιληφθεί σε ειδικά αφιερώματα του Τύπου, καθώς και στην αφιερωματική έκδοση "18 κείμενα για τον Γιάννη Μαρή" (εκδόσεις Πατάκη, 2016). Την περίοδο 2006-2011 είχε την επιμέλεια της σειράς αστυνομικής λογοτεχνίας Verba Obcura των εκδόσεων Ίνδικτος, την περίοδο 2016-2017 ήταν μέλος της συντακτικής ομάδας της επιθεώρησης αστυνομικής λογοτεχνίας "The Crimes and Letters Magazine" (CLM), ενώ από το 2018 είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού θεωρίας για την αστυνομική λογοτεχνία "πολάρ".
Συμμετείχε στη σεναριακή ομάδα της τηλεοπτικής αστυνομικής σειράς "Ίχνη" (MEGA, 2007-2008), ενώ έχει συνεργαστεί στη συγγραφή κινηματογραφικών σεναρίων, καθώς και των κειμένων (με τον συγγραφέα Γιάννη Ζευγώλη) για τις θεατρικές παραστάσεις-performances "RoadTrip2" (Κινητήρας Studio, 2012) και "RoadTrip3" (Κινητήρας Studio, 2015), σε σκηνοθεσία της Βιολέττας Γύρα. Ακόμα, με τον συγγραφέα Δημοσθένη Παπαμάρκο, έκανε τη σεναριακή διασκευή για το grapfic novel "Ερωτόκριτος" (εκδόσεις Polaris, 2016), σε σχέδια του Γιώργου Γούση, το οποίο απέσπασε πέντε βραβεία (Καλύτερο Κόμικ, Καλύτερο Σχέδιο, Καλύτερη Καλλιτεχνική Επιμέλεια, Καλύτερο Σενάριο και Καλύτερο Εξώφυλλο) στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς 2017, καθώς και για το κόμικ "Στα μυστικά του βάλτου" (εκδόσεις Polaris, 2018), σε σχέδια Παναγιώτη Πανταζή. Από το 2017 είναι μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού κόμικ "Μπλε Κομήτης".
Είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Τύπου (ΕΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (IFJ), ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ) και μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αστυνομικών Συγγραφέων (IACW).


Θεόδωρος Παπατσιφλικιώτης
Συγγραφέας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Popular Posts